Fuglene (2009-2022)

På denne siden kan man lese mer om fuglene, et prosjekt som startet med et arbeidsopphold på Porsgrund Porselensfabrikk (2009) og som siden da har vokst i omfang gjennom å bli vist i ulike situasjoner i det offentlig rom, utendørs og innendørs.

Fuglene, temporær installasjon Porsgrund, 2009-2010

Første visning av fuglene var en utendørs installasjon hvor en flokk ble plassert høyt oppe i et tre i som stod i Porsgrunds hovedgate. De satt der sommer, høst, vinter og vår og deres porselenshvithet ble værbitt og fuglenes ytre etterlignet etterhvert treets bark.

Installasjonen ble laget til Porsgrund Porselensbiennale i forbindelse med at jeg, sammen med en håndfull andre keramikere hadde vært på et arbeidsopphold på Porsgrunds Porselænsfabrik.

Katrine Køster Holst på Porsgrund Porselensfabrik. Norsk Kunsthåndverk no 111.1.2009 (foto: Johannes Worsøe Berg)

… På fabrikken fikk vi tilgang til et lager, hvor vi fant gamle gipsformer fra produksjonen av porselensservise og figurer. I mengden var det tilfeldig at jeg fant frem til støpeformen for et hoved til en måke og fire like former av modellen fossekall som ble formgitt på 1950-tallet. Fuglene passet av ulike årsaker til noen undersøkelser jeg ville gjøre og det tiltalte meg at størrelsene var tilnærmelsesvis 1:1, til forskjell fra mange andre av fabrikkens figurer. Med fuglene ville jeg eksperimentere og jeg var fra start var jeg klar over at mitt fokus ikke handlet om å etterligne fabrikkens tekniske perfeksjon.

Måkehoder i støberenner med flytende (utbrent) porselensmasse, 2009

Mens jeg støpte, tenkte jeg: «Jeg er en maskin som arbeider i repetitive bevegelser. Jeg er en maskin som støper i takter og rytmer i et stadig økende tempo». Etter noen dager var min versjon av produksjon satt i gang. Resultatene fra det ble blant annet et stedsspesifikt prosjekt (bildene over) og en flokk av hvite fossekall brent til høy temperatur.

Det er ikke uvesentlig at oppholdet på fabrikken fant sted på et tidspunkt, da fabrikken var under forandring. I over 125 år hadde fabrikken vært aktiv, men nå var det stille i produksjonshallene. Ansatte var permittert og hoveddelen av produksjonen skulle flyttes ut av landet. Situasjonen var alvorlig for de ansatte men preget også oss som var gjester på fabrikken. For meg påvirket det definitivt mine tanker og ideer bak prosjektet med fuglene.

Skjermbilde: Dagbladet 20. MAI 2009


… I 2010 ble fuglene med i en utstilling med tema Krig og Forsvar i det gamle Arsenalbygg (1692) på Kongsvinger Festning. I forkant av installering så jeg en del på hvordan fugler flyr i store flokker som danner stadig skiftende og bølgende mønster på himmelen som et forsvar mot fiender.

Fuglene, Kongsvinger Festning 2010 (foto: Arild Hagen)

…I Arsenalbygget tegnet jeg to store rutenett, ett på gulvet og ett på vegg og med hvite tråder som forbindelseslinjer ble hver fugl plassert på geledd etter regler og tallsystemer. Mengden av den opprinnelige flokken fra porselensfabrikken hadde jeg firedoblet ved å kopiere modellen og lage mine egne støpeformer. De nye fuglene ble 15-20% mindre og fikk en annen hvitfarge på grunn av andre typer støpemasser og brenningsforhold. Tilsammen talte flokken nå 2000 fugler. I denne utstillingssammenheng, på festning, ble det et symbol at fossekallen er Norges Nasjonalfugl. Kongsvinger Festning har aldri vært beleiret eller erobret. Likevel har festningen vært av stor strategisk betydning for forsvaret av det sydlige Norge.


Fuglene installert i Gamle Vestfossen Kraftstasjon, Turbinhallen i 2013 (foto: Rune Guneriussen)


Dublin Chapel Royal, 2014

… I Chapel Royal i Dublin Castle skulle fuglene forholde seg til et rom med langt større skala og karakter enn alle tidligere steder. Kapellet er bygget i monumental gotisk arkitektur og jeg ble umiddelbart imponert over bygningens smale og høytragende hvelv. Bygningen hadde alt; Statuer over samtlige portaler, store forseggjorte glassmalerier i klare farger, raffinerte utskjæringer i alt treverk. Hvordan skulle jeg installere fuglene i dette rommet uten å forstyrre eller forsvinne? Etter første arbeidsdag, fra tidlig morgen til sen kveld, forstod jeg at hvis det kunne lykkes å «fange» det skiftende dagslyset som kom inn gjennom de høye, fargede vinduene, hadde flokken kanskje en mulighet for et samspill med dette monumentale rommet.

Montering av fugler på gulv og tråder gjennom rommet 2014

Fler bilder fra Dublin Chapel Royal kan ses her . Versjonen fikk den engelske tittelen “Since Thursday”.


Jeg gjenkjenner noen av dem. Den som fikk et trykk i hodet. Den som landet hardt på siden. Den med en nesten helt flattrykt kropp liksom inntørket og uten liv. Et brukket nebb, dype revner under vingen. Ingen er identiske, men et fellestrekk er en sittende posisjon med lett utvisket stirrende blikk. Jeg veier én i min hånd, 10, 20, 50 gram? De er lettvektere, og med deres synlige støpekanter skjules intet om fremstillingsmetoden. Hvis jeg banker en negl mot overflaten er klangen hul. For meg er fuglene tynne skall av porselen uten innhold og jeg har aldri arbeidet med dem som enkeltstående objekter. Innholdet skapes først når flokken er i samspill med sine omgivelser. De er flyktige reisende som samler historier jeg ikke hadde forutsett.


“Strømsø kirke har i samarbeid med Tunsberg bispedømme invitert inn Katrine Køster Holst og fuglene i kirkerommet. For oss er det en form for gjestfrihet. Det er knyttet en pirrende forventning til hvordan kunstneren kommer til å jobbe med vårt hellige rom, der vi tar imot mennesker og deres liv i sorg og glede året rundt…” Karoline Faber, Prest i Strømsø Kirke 2021

Les folderen som (pdf) >

Folderen ble trykt som ledd i mitt samarbeid med Strømsø Kirke i 2021. Fuglene var i kirken i litt over et år. Fotografier fra denne versjon presenteres på en egen side som publiseres ila. 2023

Tilbake til forsiden >